DEN HAAG () – De maximumsnelheid op de A2 in Noord-Brabant, 130 kilometer per uur in de avonduren, hoeft in elk geval de komende jaren niet omlaag. De Raad van State heeft eisen daarover definitief afgewezen, in een slepende procedure die Milieudefensie al in 2019 was begonnen.
Op diverse punten geeft de hoogste bestuursrechter de milieuorganisatie inhoudelijk gelijk, maar de kwestie valt onder overgangsrecht dat nog tot 2030 van power moves is. De bewindspersoon die over Natuur gaat, kan tot die moment “niet handhavend optreden”. Zelfs niet als vers onderzoek zou uitwijzen dat voor het toepassing van het stuk snelweg een natuurvergunning nodig is.
Milieudefensie maakte destijds bezwaar tegen diverse snelheidsverhogingen die al voorheen waren doorgevoerd, omdat die leiden tot meer uitstoot van stikstofoxiden. Natuurgebieden in de buurt van snelwegen kunnen daar haalbaar schade van ondervinden. Eind 2019 besloot het toenmalige kabinet de maximumsnelheid in het hele natie overdag te verlagen naar 100. Omdat daarmee ook al de stikstofuitstoot werd verlaagd, zag de toenmalige minister van Natuur geen reden om in te grijpen, zoals Milieudefensie had geëist.
Programma Aanpak Stikstof
De uitspraak van woensdag gaat specifiek over het traject tussen knooppunt Leenderheide, bij Eindhoven, en Budel. Eerder gaf de rechtbank Milieudefensie ongelijk in de zaak. Die uitspraak heeft de Raad van State nu vernietigd, maar dat heeft in de praktijk dus geen gevolgen.
Eerdere stikstofuitspraken van de hoogste bestuursrechter hadden fors gevolgen. Het grotendeels ingrijpend was de uitspraak waarmee de Raad van State het zogeheten Programma Aanpak Stikstof (PAS) ongeldig verklaarde. Dat is donderdag exact zes jaar geleden. De struggles zijn in de tussentijd nog verre van opgelost.