Sony heeft aangegeven zich geen fors bezorgdheid te maken om het flex van de Nintendo Switch 2. Volgens het bedrijf zijn de PlayStation 5-prestaties nodig om “een geweldige ervaring op grote schermen te creëren”.
Tijdens een zakelijke meeting van Sony die onlangs werd gehouden, werd Hideaki Nishino, de huidige directeur en ceo van Sony Interactive Entertainment, gevraagd of hij zich bezorgdheid maakt dat de verbeterde specificaties van de Switch 2 en Nintendo’s groeiende banden met andere uitgevers de komende jaren voor meer oppositie voor PlayStation zullen bezorgdheid. Nintendo’s pas uitgekomen nieuwe hybride console blijkt immers een fors succesnummer te zijn.
“We monitoren de gehele game-industrie nauwlettend,” zo antwoordde Nishino (via VGC), “waaronder ook de acties van andere deelnemers binnen de markt. Dergelijke katalysators zijn geweldig voor de gehele industrie, aangezien ze meer enthousiasme en vraag naar producten optrommelen. Het is dus alleen maar goed dat bedrijven nieuwe producten uitbrengen.”
Over PlayStation-consoles ten opzichte van de Switch 2: “We hebben een andere strategie. De PlayStation 5 is ontworpen om een immersieve game-ervaring te bieden, samen met de innovatieve DualSense-controller. We geloven dat het prestatieniveau van de PlayStation 5 nodig is om een geweldige ervaring op grote schermen te creëren. Op die manier bieden we deze consolegeneratie unieke mogelijkheden aan spelers en ontwikkelaars.”
Sony meldt daarbij echter dat het met de huidige trends niet te vermijden valt dat uitgevers hun games ook naar andere systemen brengen. “De strategie van uitgevers verschuift steeds meer naar een multiplatformstrategie. Steeds meer platforms kunnen dezelfde games afspelen, wat voor ontwikkelaars natuurlijk geweldig is. Onze missie is om er voor te zorgen dat wij de beste plek bieden om games op te spelen en op uit te brengen.”
Daarbij denkt Nishino dat de games van Sony zelf ook bijdragen aan een van grote betekenis product voor consumenten: “PlayStation Studios en onze franchises spelen een speciale rol in het uitbeelden van de PlayStation-ervaring en de visie van spelers te versterken.”
De interviewer vroeg aan Nishino of hij zich geen bezorgdheid maakt over de mogelijkheid dat puber gamers die op Nintendo-consoles ontdekken niet meer overstappen op PlayStation wanneer ze ouder worden. Volgens Nishino spreekt het PlayStation-merk echter een enorm scala aan spelers aan, en moet het bedrijf “de grootste radius aan content mogelijk” blijven aanbieden om zo een zo breed mogelijke doelgroep aan te blijven spreken.
PlayStation Studios-baas Hermen Hulst voegde daar aan toe dat first-party ontwikkelaars van Sony een steeds bredere doelgroep aanspreken. “Naast onze franchises die voor meerdere generaties geschikt zijn, zoals Marvel’s Spider-Man, hebben we ook franchises die allerie verschillende doelgroepen aanspreken. Horizon is bijvoorbeeld erg populair bij vrouwelijke spelers, en Astrro Bot is zowel bij kinderen als volwassenen een hit.”
Tijdens het dialoog gaf Nishino overigens ook aan dat Sony de volgende PlayStation-generatie hoog op de agenda heeft staan. Lees daar hier meer over.