Met de release van Donkey Kong Bananza aanstaande heeft Nintendo een vers ‘Ask the Developer’-interview verbonden geplaatst met de ontwikkelaars van het Switch 2-spel.
Het interview is in drieën gesplitst, en de verschillende artikelen zijn hier, hier en hier te vinden. Vijf verschillende ontwikkelaars spreken hierin over het ontwikkeltraject van Donkey Kong Bananza en wat spelers zoal te wachten staat. Veel gegevens in het interview is de afgelopen weken al via andere interviews bekendgemaakt, waaronder het feit dat het team achter Super Mario Odyssey kort na de release van die videospel aan Bananza begon.
Er staan echter ook genoeg nieuwe inzichten in. Zo was het een grind om levels te creëren die niet uit samen vallen door de mogelijkheid om veel van de situatie te vernietigen. “Daarom moesten we er lang over nadenken. De verschillende ‘lagen’ (levels) zijn leuk, zelfs als je er gewoon doorheen loopt, maar we hebben ze zo ontworpen dat zelfs als alles uit elkaar valt door de vernietiging, het onderdeel uitmaakt van het plezier.”
Tijdens het interview wordt ook onthuld dat er eerst plannen waren om vernietigbare omgevingen in een Mario-game te stoppen. Zo werd er zelfs geprobeerd om een Goomba armen te geven om zo de situatie te kunnen vernietigen en is daar een clip van te zien. Daarnaast werd onthuld dat het nieuwe design van Donkey Kong in The Super Mario Bros. Movie en Mario Kart World geïnspireerd is door het uiterlijk van het personage in deze videospel. Het interview bevat ook nooit voorheen vertoonde artwork van de videospel. Daar is hieronder een voorbeeld van te zien.
Mensen die geen spoilers voor Donkey Kong Bananza willen zien, zijn gewaarschuwd: sommige mensen hebben de videospel al in handen en het netje staat dan ook vol met beelden.
Donkey Kong Bananza speelt zich geheel ondergronds af, maar verschillende ‘niveaus’ wekken de illusie dat ze buiten gesitueerd zijn. Donkey wordt vergezeld door een jonge variant van Pauline. Zij wil een weg terug naar de oppervlakte vinden via de kern van de planeet, en Donkey Kong helpt haar daarbij.
Een tweede speler kan desgewenst in de huid van Pauline kruipen (lokaal en verbonden) en zo Donkey Kong assisteren. Via GameShare is er maar één exemplaar van de videospel nodig om samen te ontdekken – zelfs Switch-eigenaren kunnen meespelen met Switch 2-spelers, ook al komt de videospel officieel niet uit voor de eerste Switch.
In Donkey Kong Bananza kunnen spelers naar gelieve de situatie in de 3D-wereld kapotmaken om zo geheimen te vinden. Hele muren en vloeren kunnen door Donkey Kong kapot worden gemaakt. Dit komt op allerlei manieren terug in de gameplay. Zo kunnen stukken rots gebruikt worden om hoger te bouncen of zelfs door de situatie te surfen.
Daarbij is een van de doelen in de videospel het verzamelen van zowel glinsterende bananen als goud. Dat goud kan gebruikt worden voor verschillende transformaties. Donkey Kong kan in de videospel verschillende krachten voor het eerst ontgrendelen via het gezang van Pauline. Zo kan het personage in een snelle zebra veranderen of in een struisvogel om tijdelijk te vliegen en eieren te laten vallen op vijanden.
De videospel verschijnt aanstaande donderdag voor Nintendo Switch 2.