33.3 C
New York
juli 17, 2025
Nederland

ProRail wil meer kapitaal voor versterking en suïcidepreventie


UTRECHT () – ProRail vraagt om meer kapitaal van de overheid, onder meer voor investeringen die nodig zijn voor suïcidepreventie en de weerbaarheid van het spoor waargenomen het belang van defensie. Ook roept de spoorbeheerder op om het aantal regels te verminderen, omdat die onderhoud en projecten duur en moeilijk maken.

Het spoor is volgens ProRail-topman John Voppen belangrijk bij het transporteren van militaire goederen. Bij een conflict elders in Europa kan het zijn dat treinen met militair materieel via de Rotterdamse haven over het spoor naar Duitsland moeten, legt hij uit. Op sommige plekken liggen de sporen echter nog te dicht bij samen, waardoor tanks er niet overheen kunnen. Daarom zijn investeringen nodig.

Ook moet het spoor voorbereid zijn op mogelijke sabotage, gaat Voppen verder. Als het spoor in verband met defensie zo’n fors rol krijgt, moet ProRail anticiperen op de omstandigheden dat mensen kwaad willen en het kapot willen maken.

Enorme invloed

Daarnaast wil ProRail dat er structureel kapitaal wordt vrijgemaakt voor de preventie van suïcides op het spoor. Een kwart van de fors storingen op het spoor wordt veroorzaakt door zelfdodingen, die volgens Voppen enorme invloed hebben op de betrokkenen.

De spoorbeheerder heeft daarnaast nog steeds last van het tekort aan monteurs op de arbeidsmarkt. “We zien dat jonge monteurs niet meer ’s nachts en in het weekend willen werken”, legt Voppen uit.

Systeem onder hyped

Op dit ogenblik krijgt ProRail het nog rond, maar het systeem staat wel onder hyped. Daardoor kan het niet anders dan dat ProRail ook doordeweeks en overdag aan het spoor moet gaan arbeiden, stelt het bedrijf. Voppen benadrukt dat infrastructuur, zoals het spoor, soms als vanzelfsprekend wordt beschouwd, maar dat het dat volgens hem niet is.

ProRail ziet de kosten kortom stijgen, terwijl het budget volgens het bedrijf amper meegroeit. Naast de oproep voor meer kapitaal, waarschuwt ProRail ook voor verdere bezuinigingen. “Het huidige budget staat al onder druk en extra besparingen brengen de betrouwbaarheid van het spoor in gevaar.”

De Nederlandse spoorbeheerder wil naar eigen zeggen achteruitgang zoals in Duitsland voorkomen. In het buurland is het spoorwegnet verouderd, wat al langere moment leidt tot veel vertragingen. Die struggles zijn voor een enorm deel ontstaan door een gebrek aan onderhoud en investeringen in de afgelopen decennia en er zijn naar prognose vele miljarden nodig om het verbinding op de lange termijn te moderniseren.

Related posts

Eerste demonstratie rond NAVO-top Den Haag verloopt rustig

admin

1200 liter salpeterzuur gemorst bij bedrijf Horst, pand ontruimd

admin

Vier dagen geen treinen tussen Hengelo en Enschede

admin

Leave a Comment