Tijdens de State of Unreal-presentatie vanmiddag is de eerste echte gameplay van The Witcher 4 getoond.
Ontwikkelaars van CD Projekt Red beklommen het toneelvloer van de optreden om – na een korte cinematic – uitgebreide gameplay van het langverwachte competitie te tonen. Het gaat daarbij om een techdemo, maar dan nog is het voor het eerst dat er beelden van de videospel worden getoond die daadwerkelijke gameplay voor moeten stellen. Gezien het een techdemo betreft met een focus op de graphics en de spelwereld, werden er geen uitgebreide gameplaysystemen getoond.
In eerste instantie stond vooral de natuur in de open spelwereld centraal in combinatie met het paard waarop hoofdpersonage Ciri rijdt, genaamd Kelpi, maar al vlot verplaatste de handeling zich naar een nabijgelegen gemeente. Daarbij lag de accent op het natuurlijke gedrag van NPC’s.
Volgens CD Projekt Red zijn de beelden vastgelegd op een reguliere PlayStation 5. De videospel zou daarop draaien in 60 frames per seconde met ray tracing. Ook werd bevestigd dat The Witcher 4 zich afspeelt in de noordelijke regio van Kovir. Deze regio zat niet in voorgaande games.
CD Projekt Red onthulde eind vorig jaar The Witcher 4. De videospel wordt gemaakt op Unreal Engine 5. Zoals gezegd zal Ciri de hoofdrol ontdekken, al zal Geralt of Rivia wel een rol hebben in de videospel. The Witcher 4 wordt een singleplayer openwereld-rpg en is het new wave van een nieuwe saga, bestaande uit drie nieuwe games. Het competitie komt op zijn vroegst pas in 2027 uit.