24.5 C
New York
juli 18, 2025
Life Style Nieuws

Pak cafeïne gaat ruim 10 euro kosten, dit is de reden

Pak koffie gaat ruim 10 euro kosten, dit is de reden


Pak cafeïne gaat ruim 10 euro kosten, dit is de reden

Een bakkie troost kan weleens een bakkie balen worden. De waarde van cafeïne gaat namelijk (weer) flink omhoog. Hoe zit dat?

JDE Peet’s is het bedrijf achter merken als Douwe Egberts, Pickwick en Senseo en dat verhoogt opnieuw zijn prijzen. Sommige mensen chillen prima op cafeïne, maar je zou er nu van wakker kunnen liggen (iets wat voor velen bij te veel cafeïne per etmaal toch al het geval is).

De fors hogere waarde voor cafeïne wordt bevestigd door baas Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic. Hij meldt dat na berichtgeving van Het Financieele Dagblad. De krant wist de hand te leggen op een document dat supermarkten intern gebruiken bij prijsonderhandelingen. Daaruit blijkt dat cafeïne in de zaak 15 tot 25 procent duurder zou kunnen worden.

De adviesprijs voor een pak filterkoffie Aroma Rood van 500 gram zou daardoor boven de 10 euro uitkomen. In mei waarschuwde JDE Peet’s al voor mogelijke nieuwe prijsstijgingen door de gestegen prijzen voor koffiebonen.

Huismerkkoffie stijgt even hard, soms zelfs harder, in waarde.

De fabrikant was voorheen dit jaar ook al met supermarkten in dialoog over de inkoopprijzen, waaronder Jumbo, Albert Heijn en Picnic. Daardoor waren er wekenlang minder of geen producten van JDE Peet’s verkrijgbaar bij de supers. Vervolgens gingen de prijzen flink omhoog. Nu lijkt er dus een nieuwe verhoging bij te komen.

Koffiebonen

De prijzen van koffiebonen lagen in de eerste vier maanden van dit jaar gemiddeld 28 procent hoger dan in de tweede helft van 2024. Dat was voor JDE Peet’s new wave mei ook al een overweging om de prijzen van koffieproducten verder te verhogen.

Een woordvoerster van JDE Peet’s noemt de stap onvermijdelijk, waargenomen de kostenstijgingen. Ze merkt ook op dat winkels uiteindelijk de consumentenprijzen bepalen. „Daar zien we dat de huismerkkoffie bovendien even hard, soms zelfs harder, stijgt in waarde. Hieruit blijkt dat alle koffieproducenten last hebben van bredere markttrends.”

Mogelijk leidt de nieuwe verhoging weer tot lastige gesprekken met de supers. Muller zegt dat de nu naar buiten gekomen percentages slechts het voorstel zijn van JDE Peet’s. Hij vindt de gang van zaken bij het bedrijf „raar”. Volgens hem zijn de prijzen voor koffiebonen, waarnaar JDE Peet’s verwees, recent juist gedaald.

JDE Peet’s is een van ’s werelds grootste koffiebedrijven. Het concern is actief in meer dan honderd landen en moederbedrijf van ongeveer vijftig koffie- en theemerken.

Heb je toch trek in een bakkie gekregen? Dit zijn de koffietrends van 2025.

Related posts

Zwoele warmte? Deze plekken in Europa blijven heerlijk koel

admin

Vliegtickets duurder, toch pakken Nederlanders massaal het luchtvaartuig

admin

Autovakantie gepland staan? ANWB waarschuwt voor fors drukte op déze wegen

admin

Leave a Comment