Waarom is matcha zo gewild? ‘Gewoon lekker, zeker in combinatie met kokosmelk’


Waarom is matcha zo gewild? ‘Gewoon lekker, zeker in combinatie met kokosmelk’

Overal klinkt momenteel matcha en op TikTok al helemáál. Zeker in Nederland, want ‘we’ zijn wereldwijd koploper als het gaat om snakken naar en aandacht geven aan matcha. Waarom is het groene Japanse theepoeder toch zo gewild?

Je kunt het ongedwongen best gemist hebben, maar Metro schreef dit voorjaar bijvoorbeeld al over het feit dat Japan de massale kwestie naar matcha niet meer aankon. Twee jaar geleden werd er met een oogst van ruim 4100 ton al drie keer zoveel verbouwd, maar de kwestie om de blaadjes werd vanuit de hele aarde meer omvangrijk en meer omvangrijk.

Matcha is een fijngemalen groene infusie die wordt gemaakt van de bladeren van de Camellia sinensis-plant. Het is nootachtig en grassig van smaak. Maar is het ook fit? Ja. Metro schreef er onlangs over: de blaadjes zitten barstensvol voedingsstoffen. Het is loaded aan antioxidanten, cafeïne en het rustgevende aminozuur L-theanine. Het spul is bijvoorbeeld clean voor je huid. Amerikaanse onderzoekers stelden zelfs vast dat het chronische ziektes en eventueel zelfs kanker tegen kan gaan.

🍵✨how to make a matcha at home

Maar laten we eerlijk zijn: matcha is ongedwongen ook natuurlijk een opgeklopte die binnen afzienbare moment misschien weer wat minder tot de verbeelding spreekt. Tot die moment moet je real talk nog doen met een ‘matcha-ochtendbakkie’ tot een groene ijslatte op een zonnig terras. En dat wordt dan weer massaal gedeeld op sociale media. Uit een analyse van recente TikTok-data en zoekgedrag op Google blijkt dat de clout van matcha onder Nederlandse consumenten de laatste maanden explosief is toegenomen.

TikToks Creative Center meldde vanmorgen dat in ons koude kikkerlandje de afgelopen twaalf maanden alleen al 22.000 clip’s over matcha op het omgeving zijn geplaatst. Tot een jaar geleden waren het er ‘maar’ 4000 in totaal. De tag #matcha is in Nederland drie keer zo gewild dan de meeste andere landen.

Metro’s collega’s van De Telegraaf zijn ook onderzoekend naar de clout van „het groene goedje”. Niet alleen vanwege het vele nuttigen ervan, maar ook omdat matcha intussen zelfs een stijlinspiratie is. Werd prinses Alexia onlangs niet gespot met een matcha-groen telefoonhoesje? Tja, anderen zouden misschien overwegen: „Groen hoesje.”

De Telegraaf nam in elk geval poolshoogte in Amsterdam, „het matcha-mekka van Nederland”. De hoofdstad staat sowieso bekend om lange rijen voor winkels die gewild zijn op TikTok. „Waarom?”, is de centrale kwestie in de clip die je hierboven kunt zien. „Ik kwam terug van een yogaklas”, klinkt het bijvoorbeeld uit de mond van iemand in een park, „en had betekenis in iets fris dat geen cafeïne is” (terwijl er wel cafeïne in matcha zit). Een jonge dame is duidelijk: „Ik vind het natuurlijk lekker, zeker in combinatie met kokosmelk. Je ziet het real talk overal.” Tegen de verslaggever: „Krijg ik een gratis bakkie?”

Dat laatste zou nog bestreden kunnen worden. Matcha wordt ook als ‘echt iets uit de Randstad’ waargenomen. Toch maar eens proberen?

Geïnteresseerd in voeding? Ook in deze stukken spreken we je bij over (on)gezonde gewoontes:

  • Er komt een nieuwe plantvoeding op de bazaar: eendenkroos. Ja, dat wat je uit de sloot kent. Het goedje schijnt heel fit te zijn.
  • Met een handige tool kun je nu zien hoeveel pesticiden er op bepaalde plantvoeding en gezond snoepen zitten.
  • Veel mensen kiezen ervoor om hun ontbijt over te slaan, maar is dat wel fit?
  • Volgens onderzoekers kan het geen kwaad als je af en toe iets zoets eet, maar er is één suikerbom waarbij dat een ander vertelling is.

Related posts

Op trip en is je mobbie gestolen? Deze stappen wil je nemen

Koolhydraten helpen haalbaar bij fit ouder worden, blijkt uit onderzoek

Nederlanders real talk niet bezig met ramp gedurende rustperiode: ‘Geen noodpakket mee’