14.9 C
New York
mei 14, 2025
Life Style

Vlucht gemist, wat nu?

Vlucht gemist, wat nu?


Vlucht gemist, wat nu?

Hijgend kom je aan bij de gate, maar de toegang is al dicht. Vlucht gemist. Wat nu?

Een vliegticket kan aardig in de papieren wandelen. Luchvaartmaatschappijen kampen met allerlei struggles. Een tekort aan vliegtuigen, arbeidskracht en reserveonderdelen.

Of je nu te laat bent omdat je simpelweg niet op moment van woning bent vertrokken, of door externe factoren (zoals vertraging met de NS of een lange file op de snelweg): de luchtvaartmaatschappij is in principe niet verplicht om iets voor je te regelen. 

Toch kan het geen kwaad om je naar de balie van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven te haasten. Soms mag je mee op een volgende vlucht tegen een gereduceerd tarief. Dit is overigens geen officieel recht, maar een gebaar van coulance.

Als het gaat om een overstap die je mist doordat je eerste vlucht vertraagd was, liggen de kaarten gunstiger. De maatschappij moet je doorgaans kosteloos omboeken naar een volgende vlucht als je de vluchten op één toegangsbewijs hebt geboekt. Bij langdurige vertragingen heb je daarbovenop recht op verzorging zoals voeding, consumptie en soms zelfs een hotelovernachting. Ook kan er zelfs sprake zijn van financiële compensatie, afhankelijk van de ruimte en de duur van de vertraging.

Een andere route om je kapitaal terug te vragen is via je reisverzekering. Helaas dekt een reisverzekering bijna nooit als het je eigen ‘schuld’ is dat je de vlucht hebt gemist. Als je je vlucht moet omboeken door ziekte kun je vaak wel kapitaal terugkrijgen. Als je je vlucht hebt gemist omdat er lange rijen op het vliegveld stonden, kun je proberen om een claim bij de luchthaven neer te leggen via je rechtsbijstandverzekering. Hiervoor heb je wel bewijs nodig, zoals foto’s van de rijen.  

Ook het bedrag via je je creditcardmaatschappij terugvragen is het proberen waard. Er kan een regeling zijn die gemiste vluchten deels vergoedt, mits je de trip daarmee geboekt hebt. De dekking verschilt sterk per aanbieder. 

Vlieg je met een toegangsbewijs dat je via een boekingssite hebt gekocht, dan kan het extra ingewikkeld zijn. Omdat je dan vaak niet rechtstreeks contact hebt met de luchtvaartmaatschappij, kan omboeken of restitutie lastiger en tijdrovender zijn.

Meestal heb je dus geen recht op terugbetaling van je toegangsbewijs. Maar er is één onderdeel dat je wél kunt terugvragen: de luchthavenbelasting. Dit is een toeslag die luchtvaartmaatschappijen afdragen aan luchthavens per passagier. 

Als je niet hebt meegevlogen, is die heffing nooit gebruikt. Je kunt deze kosten vaak verbonden terugvragen via de internetpagina van de luchtvaartmaatschappij. Let op: sommige maatschappijen rekenen administratiekosten voor het terugstorten, waardoor het bedrag dat je terugkrijgt kan tegenvallen. Soms is het bedrag zelfs lager dan de administratiekosten. 

Related posts

Opgelet: nieuwe maatregel Ryanair kan je 100 euro kosten

admin

Dronken op de karretje stappen: mag dat eigenlijk wel?

admin

Pasen voel je in de portemonnee: eieren, chocolade en jus flink duurder

admin

Leave a Comment